Nejužitečnější rady a tipy pro psychické a fyzické zdraví

tipy pro psychické a fyzické zdraví

Umíráme tím dnem, kdy o sebe přestáváme pečovat. Známá fráze, která má mnoho obměn. Podstata však zůstává stejná. Když zavrhneme sami sebe, často začneme ignorovat i svět kolem nás. Tato krize se může objevit kdykoliv. Pro někoho je to vyhoření z náročné a stresující práce, na někoho to doléhne, když se děti osamostatní a opustí domov a mnohé ženy to zasáhne po menopauze v důsledku hormonálních změn.

Podstatné je přijmout sami sebe a mít se rádi v každé etapě života. Když se zeptáte lidí, kteří překročili úctyhodnou hranici dlouhověkosti 100 let, co je jejich tajemstvím, odpovědi se různí. Někteří mluví o smysluplné práci, jiní vzpomínají na svou milující rodinu, další nedají dopustit na kvalitní stravu z vlastní zahrádky, aktivní sport, nebo rozvoj duchovního života.

Podstata, která spojuje téměř všechna tato „tajemství dlouhověkosti“, je však principiálně stejná. Nezavrhnuli sami sebe a starají se o své tělo i mysl. Obojí jsou dokonale propojené. Špatné fyzické zdraví může vést k psychickým problémům, avšak stejně to platí i naopak. Jaký je tedy recept na dlouhověkost?

V tomto článku vám chceme dát několik rad a tipů, jak se udržovat v mentální pohodě, i fyzické formě. Jaká fyzická aktivita je vhodná? Jak podpořit své duševní zdraví?

Tip pro vás: Jahody jako silný antioxidant – proč je zahrnout do stravy?

Tipy na péči o fyzické a psychické zdraví:

1. Cvičte si paměť a rozvíjejte kreativitu

Mozek se chová podobně jako sval. Pokud ho nebudete pravidelně zatěžovat, začne ochabovat. Může to vést až k zárodkům stařecké demence. Důležité je mozek pravidelně zatěžovat různými úkoly. Skvělým příkladem jsou křížovky, osmisměrky, hlavolamy či sudoku, dokonce i počítání rovnic a kombinatorika.

Podstatnou funkcí mozku je i představivost, která se výborně rozvíjí čtením knih. Při něm si náš mozek příběh a prostředí vizualizuje, domáhá se odpovědí a zároveň si rozšiřujeme svou slovní zásobu, schopnost komunikovat a zlepšuje se i empatie. Stejný efekt dosáhneme při kreslení, malování a fotografování.

2. Trénujte soustředění a naučte se ztišit

V dnešní době máme přístup k obrovskému množství informací, což je skvělé, protože celé poznání lidstva máme díky technologiím a internetu doslova pod palcem. Ruka v ruce s tím jdou i možnosti rozptylování pozornosti, což může vést k prokrastinaci. Na ztišení dobře funguje Mindfulness meditace. Cílem je zaměřit svou pozornost na dýchání a fyzické pocity při dýchání.

Stačí, když se posadíte, zavřete oči a soustředíte se na nádech a výdech. Zpočátku se vám mozek bude snažit myšlenkami utéci, ale podstatné je si to uvědomit a svoji pozornost obrátit na dýchání. Takovým jednoduchým cvičením dokážete snížit stres, a to jen 10 minutami denně.

Podívejte se také: Trápí vás ve dne i v noci? Zjistěte, jaké jsou příčiny svalových křečí!

Péče o tělo Depositphotos

3. Péče o vaše tělo – zdravá strava a celkový životní styl

Určitě jste se již setkali se známou frází, že vaše tělo je váš chrám, a proto byste se o něj měli příkladně starat. Péče o vaše tělo je úzce spojena s vaší psychickou pohodou. Přinášíme vám několik tipů, jak dokážete své tělo udržet ve formě a zpomalit i jeho stárnutí.

Dopřejte si kvalitní spánek, vyhýbejte se přejídání, alkoholu a cigaretám a zařaďte do jídelníčku více ořechů. Své potíže se spánkem neignorujte. Absolutně klíčové je však zůstat fyzicky aktivní. Vyvážená strava zahrnuje konzumaci potravin bohatých na ovoce, zeleninu, celozrnné produkty a bílkoviny, při minimalizaci zpracovaných potravin a cukru.

4. Fyzická aktivita a rozvoj pohybového aparátu

Pravidelná fyzická aktivita je nezbytná pro fyzické tělo, ale i stav duševního zdraví. Fitness centra rostou jako houby po dešti a najít si svého trenéra, který vám pomůže s načerpáním motivace, není problém. Mnoho lidí se však zaměřuje jen na cvičení velkých svalů nebo spalování tuků. To vám pomůže dosáhnout vytoužené postavy.

Pokud se však chcete ve svém těle cítit pohodlně, je důležité zaměřit se i na malé svaly. Na to jsou výborná cvičení s vlastní vahou, která můžete začít dělat i z pohodlí vašeho obývacího pokoje. Ideální jsou například pilates nebo jóga, které jsou skvělými relaxačními technikami i na lepší zvládání stresu.

Podívej také: Je jedno vejce denně zdravé? To tvrdí nejnovější výzkumy

Výživa a výživové doplňky Depositphotos

5. Výživa a výživové doplňky

To, co uzavírá tento kruh péče o tělo a mysl, je výživa a jídelníček. Fungující a zdravý trávicí systém následně ovlivňuje i naši mentální pohodu. Biologické hodiny úplně zastavit nedokážeme, avšak správnou výživou dokážeme stárnutí zpomalit. Jak? Stárnutí je přirozený biologický proces, který souvisí s destrukcí tkání.

Je proto důležité vědět, z čeho se tato tkáně skládají a úbytek kterých látek má za následek spuštění procesu stárnutí. Kromě nadměrného slunečního záření, kouření a nevyvážené stravy jsou to i hormony, jejichž aktivita se ve vyšším věku zpomaluje, což má za následek snížení produkce kolagenu.

Právě kolagen je jedním z nejzastoupenějších proteinů v našem těle, který tvoří spojivovou tkáň od kůže přes svaly, šlachy, kosti až po vazivo. Obsahuje i aminokyseliny prolín a glycin, které jsou mimořádně důležité pro udržení a regeneraci šlach, kostí a kloubů. Pomáhají nám udržovat naši kůži jemnou a pružnou.

Do 25 let funguje přirozená produkce kolagenu na plné obrátky. Po 25. roku života se však produkce kolagenu v těle začíná snižovat. Po menopauze mohou ženy dokonce ztratit až 30 % produkce vlastního kolagenu. Z důvodu ztráty elasticity kůže se s věkem objevují nepříjemné vrásky, s nimiž je s rostoucím věkem stále náročnější bojovat.

Jak na výběr kolagenového výživového doplňku?

To, co si tělo nedokáže vyrobit samo, mu však můžeme doplnit pomocí výživových doplňků. Tu však narazíme na problém. Na trhu je množství produktů. Při výběru kolagenu je důležité pochopit, jak vlastně funguje a znát parametry, které jen navyšují jeho cenu.

  • Forma – Na trhu můžete najít kolagen ve formě hydrolyzovaného prášku, tabletek, hotových nápojů, krémů nebo injekcí. Nevýhodou hotových nápojů je, že jsou často dochucované a obarvené, což v těle nechcete. Injekce bolí a u krémů je problém s vstřebáváním přes pokožku do dermální vrstvy kůže. Nejoblíbenější formou je tedy hydrolyzovaný prášek. Důvodem je, že se dá jednoduše rozpustit v libovolném nápoji. 
  • Zdroj – Hovězí a vepřové kolageny se získávají nejjednodušeji, a to se odráží i na jejich nízké ceně. Jejich nevýhodou je, že jsou těžko vstřebatelné a většinu kolagenu vyloučíte z těla dříve, než se stihne vstřebat ve tenkém střevě. Nejkvalitnější kolagen je z mořských ryb, jeho cena je však vyšší. 
  • Denní dávka - Na trhu najdete kolageny, které v jedné dávce obsahují od 1000 mg do 10 000 mg kolagenu. Podle klinických studií začíná kolagen přinášet své pozitivní účinky již při dávce 1 200 mg / den. Volba 5 000 mg kvalitního kolagenu na den je absolutně postačující a optimální. Kromě množství si však měli všímat i kvalitativní parametry, které rozhodují o tom, na kolik procent vaše tělo kolagen využije. Co tedy determinuje kvalitní kolagen? Je to právě velikost peptidů a čistota kolagenu. 
  • Velikost částic – Pokud si kupujete kolagen ve formě hydrolyzovaného prášku, tak to znamená, že vlákno mořského kolagenu bylo za studena enzymaticky štěpeno na menší částice, tzv. peptidy. Velikost těchto částic se udává v molekulové hmotnosti. Čím je jejich hmotnost nižší, tím je vstřebatelnost přes stěnu tenkého střeva větší. Stěnu střeva si můžete představit jako síto. Čím jsou částice menší, tím více se jich do těla vstřebá. Velkou výhodou je, když kolagen obsahuje i vitamín C. Ten podporuje proces vstřebání, a tak z kolagenu získáte nejvíce. 
  • Čistota kolagenu- Nejen původ a zdroj ryb, ale i pečlivě vybíraná síť dodavatelů surovin, jakož i přísné normy uplatněné v procesu zpracování, hrají klíčovou úlohu při dosahování nejvyšší kvality. 

Doporučujeme: Bolest v pravém boku pod žebry: Příčiny mohou být vážné!

kolagen Depositphotos

Kdy a kolik užívat kolagen?

Užívat kolagen má smysl až po 30. roce, pokud tělo nevystavujete již ve skorším věku nadměrné sportovní námaze. Do té doby si ho tělo zvládne vyrobit dostatek a nemusíte ho doplňovat z externích zdrojů. Pokud se rozhodnete kolagen vyzkoušet, je třeba počítat s tím, že to je běh na dlouhou trať.

Viditelné a hmatatelné změny se obvykle dostaví po 2-3 měsících užívání. V některých studiích pozorují vědci účinky již po 4 týdnech. Potvrzeno bylo zvýšené hydrataci kůže po 8 týdnech od zahájení užívání kolagenu orální formou a po vysazení účinky přetrvávaly až po dobu 12 týdnů.

Snaha člověka o udržení mládí a zpomalení procesu stárnutí je živé a aktuální téma. Geny pod kontrolou nemáme, ale životní styl ano. Výše jsme se vám snažili ukázat možnosti, jak se starat o sebe, své tělo a mentální stránku způsoby, které vyžadují jen minimální časovou investici a zvládne je skutečně každý. Jejich jednoduchost je krásná v tom, že dokážou výrazně zvýšit kvalitu vašeho života.

0 komentárov
autor komentu

Vaše meno:

Z NÁŠHO YOUTUBE