Zasedací pořádek na svatbě je další z úkolů budoucích novomanželů, kterou musí společně před samotným dnem D v rámci plánování absolvovat. Na jeho přípravě se však mohou podílet i blízcí rodinní příslušníci, kteří často o některých pozvaných hostech z druhého a třetího kolena vědí mnohem více než samotná nevěsta a ženich.
Při plánování zasedacího pořádku velmi záleží na tom, zda máte hostinu s dvaceti pěti svatebčany nebo přijde vaši lásku oslavovat sto lidí. U menších ceremonií je totiž zasedací pořádek podstatně jednodušší na naplánování a možná ho nebude třeba vůbec. Tak či onak, my vám poradíme, jak zvládnout zasedací pořádek na svatbu absolutně dokonale.
Podívej se také na: Jak si vybrat správné datum pro svatební den
Dejte si čas
Možná plánujete zasedací pořádek večer před svatbou, možná si na něj vyhrazujete jeden nebo dva dny. Naše první rada zní, dejte si na jeho přípravu čas. Není to tak jednoduché, jak se zdá, a některé kombinace si budete muset nechat projít hlavou, klidně i přes noc. Pokud plánujete svatbu v hotelu, manažer vás určitě požádá o zasedací pořádek předem a bude chtít vědět, kteří hosté mají alergie a intolerance, případně jiné menu, a také označení dětí. Na toto vše je potřeba čas na přípravu, obvolávání hostů a podobně. Proto nedoporučujeme nechávat zasedací pořádek na poslední chvíli.
Tip pro vás: Trochu jiné texty na svatební oznámení: Který si vybereš?
Vizualizujte
Při plánování zasedacího pořádku je důležité, abyste si dokázali místnost, ve které bude hostina, dokonale představit. Je velmi výhodné si stoly načrtnout na papír. Udělejte je dostatečně velké, aby se k nim vešel potřebný počet židlí. Pokud neznáte mapu stolů, oslovte hotel, kde se bude hostina konat. Mapu si můžete vytvořit i na počítači, abyste nemuseli škrtat v případě, že budete dělat změny. A změny dělat budete, to vám garantujeme.
Náš tip! Aby hosté po příchodu na hostinu nebyli zmatení a nemuseli hledat své jméno mezi desítkami jmenovek, připravte u vchodu velkou tabuli s kompletním zasedacím pořádkem rozděleným na stoly a hosty, kteří k nim patří. Stoly dostatečně výrazně označte čísly.
Odrazový můstek
Pokud potřebujete takzvaný odrazový můstek k tomu, abyste začali, začněte od sebe. Nevesta a ženich sedí za hlavním rovným stolem uprostřed, po jejich stranách sedí jejich rodiče, případně sourozenci, prarodiče a podobně. Někdo má kolem sebe i svědky. Toto všechno je však na vás. Po nevěstině straně sedí nevěstini hosté, po ženichově zase ženichovi. Tak alespoň říkají tradice, ale vy můžete zvolit i úplně vlastní způsob usazení. Například usadit mladé k mladým, anglicky mluvící k anglicky mluvícím a tak dále.
Tip pro vás: Jak vybrat spodní prádlo pro nevěstu? S našimi radami to zvládnete levou zadní
Vyhněte se konfliktům
Na plánování svatebního zasedacího pořádku je nejkrásnější to, že dokážete už předem minimalizovat riziko vzniku konfliktů. Řekněme si to upřímně, ne všichni hosté spolu musí vycházet a v rodině je často více strastí než radostí. Nebojte se konfliktní lidi rozsadit, dokonce až tak, že se na sebe nebudou ani dívat. Naopak, pokud máte tušení, že někteří hosté by se mohli po svém boku bavit náramně dobře a rozproudit tak zábavu celé hostiny, neváhejte je posadit spolu. Skvělým tipem je posadit k sobě i hosty, kteří se dlouho neviděli a zasloužili by si dohnat ztracený čas.
Dříve, než začnete, vytvořte skupinky
Předtím, než začnete všechno kreslit na papír a vizualizovat si svůj zasedací pořádek na svatbu, vytvořte si skupinky ze svých svatebních hostů. Takto vám půjde tvorba zasedacího pořádku od ruky. Důležité je, aby u stolu seděli hosté, kteří mají něco společného.
Tvorba skupinek může vypadat například takto:
- Skupina hostů z rodiny, kteří se znají
- Skupina hostů, která má společné zájmy, díky čemuž mezi nimi nebude vázat konverzace
- Skupina kamarádů
- Skupina hostů, kteří se neznají, ale mají společnou profesi
Zdroj úvodnej fotky: Pinterest