Generace single: Proč generace Z nestojí o vztahy (a co s tím)?

Generace Z a vztahy

Já jsem Gen Z. Možná i ty jsi právě Gen Z. A možná i ne. Týká se to tak celkem více lidí. Pokud máš pocit, že většina tvých kamarádů a kamarádek z Gen Z je single, možná nejsi jen paranoidní, možná máš pravdu. Podle amerických průzkumů má méně než 60 % mladých z této generace za sebou alespoň jeden romantický vztah v pubertě (tedy během jejich teenage let). 

To je pořádný pokles oproti generacím X či baby boomers. Zatímco kdysi byly první lásky běžnou součástí dospívání, dnes se z nich stává spíše bonus, ne samozřejmost. Dnes je to už spíše nostalgie, kterou slyšíme maximálně u Habery, když zůstaneme opět zklamaní ... 

Méně na rande, více single

Většina Gen Z nejenže nemá vztah, ale mnozí nebyli ani na prvním rande. Do dvaceti let ho zažilo jen 58 % mladých, což je o dost méně v porovnání se staršími generacemi, kde to bylo okolo 80 %. Více než třetina mladých mužů z Gen 

Z generace v USA přiznala, že dokonce nikdy nebyla na rande. A i když je někdo s někým nějak v kontaktu, často jde o tzv. situationship - neurčený vztah, kde vlastně nikdo neví, na čem je. Stresující, že? Tento fenomén přiznává více než polovina mladých.

Psychické bloky a jiné priority

Pod povrchem se toho děje hodně. Skutečně hodně. Více než polovina mladých přiznává, že je v lásce brzdí strach z odmítnutí. Někteří se nikdy neodvážili přiznat city. Gen Z se často popisuje jako úzkostná generace, která má problém pustit si někoho blíže k sobě. No a upřímně, není se čemu divit.

Sociální tlak a vliv technologií k tomu přispívají. Navíc, většina mladých dnes upřednostňuje kariéru, osobní růst a duševní zdraví před hledáním partnera. Láska jednoduše není na prvním místě a mnozí si užívají život bez vztahového stresu. Je to vůbec správné? A dá se znovu začít zdravě randit?

gen Z vztahy
Instagram / @impact

Redefinice vztahů a ghosting

Ghosting jsme už načrtli. Ale co je v tom víc? Tradiční randění má pro Gen Z často příchuť archaické romantiky. Více než polovina mladých preferuje nedefinované, otevřené nebo dokonce polyamorní vztahy. Definice se mění a hranice se rozostřují. Ghosting, tedy zmizení bez vysvětlení, zažilo až 41 % mladých. Všechno je rychlé a nikdo se nechce vázat. A kdo se nepřizpůsobí, má pocit, že zaspal dobu. 

Dating aplikace a vyhoření

Dating aplikace měly být odpovědí na moderní romantický život, ale co když jsou spíše součástí problému? Zamysleli jste se někdy nad tím? Až 79 % Gen Z a 80 % mileniálů uvádí, že jsou z těchto platforem vyhořelí. Neustálé swipování, small talky bez pointy a ghosting. Kdo by se z toho nezbláznil? 

Mnohé mladé odradí už samotná představa, že by měli investovat čas a energii do něčeho, co možná nebude mít žádný výsledek. První zprávy a nejasné závěry dokáží vyčerpat i toho největšího optimistu. 

Randění proto často nevěnují pozornost, protože se jim zdá neefektivní a únavné. A tak se láska nenápadně odsouvá na vedlejší kolej jako projekt, který „možná jednou“ rozjedou, když budou mít čas.

online randění
Depositphotos

Finance a manželství

Kromě emocí je tu i ekonomika. Mladí jednoduše nemají peníze na svatby ani na vlastní bydlení, nemluvě o dětech. Manželství jsou proto na ústupu a většina mladých za nimi ani neutíká. Navíc, aplikace na randění nabízejí iluzi, že partnerů máte nekonečně, můžete si vybírat. 

To ale vede k tzv. paradoxu volby - je těžké se rozhodnout, když máte příliš mnoho možností. A tak někteří raději nevyberou nikoho. 

Generace Z nevylučuje lásku, jen si ji představuje jinak. Je to společností a změnou doby? Možná. Nehledají vztahy za každou cenu, ale pokud přijdou, umí si je cenit. Více než kdykoli předtím si mladí uvědomují hodnotu duševního zdraví, vlastní pohody a přítomného okamžiku. 

A možná je to dobře. Možná Gen Z jen ukazuje, že láska by neměla být o tlaku, ale o volbě a oběti. A to je vlastně docela romantické. Konec konců, dobré věci si vyžadují čas. Když přijdou, stojí za to. 

Zdroj úvodnej fotky: Freepik

0 komentárov

autor komentu

Vaše meno:

ČO ČÍTAJÚ OSTATNÍ

Z NÁŠHO YOUTUBE